Deň zúčtovania

Autor: Radoslav Procházka | 22.4.2012 o 21:37 | Karma článku: 15,61 | Prečítané:  4083x

Pozhovel som tri dni, ako slušnosť káže, a svoj týždeň starý článok, ktorý vyšiel v piatok v klavírnej sekcii Hospodárskych novín, sem vešiam až teraz. Jeden odkaz mimo tému, lebo už mám toho fakt dosť: všetci, ktorí sa vytešujete z toho, že FCB nevyšli dva zápasy za sebou, máte ešte dva dni, v utorok to, zase raz, bude rozdielom triedy.  

 

Mama má Emu, kto má rentu?

 

V časoch, keď tu medzi neznalcami niekoľko dní panovala eufória z toho, že Róbert Fico dostal od Ústavného súdu dve zauchá v jeden týždeň, som sa v týchto novinách zastal jeho práva presadiť vlastné regulačné predstavy aj v zdravotníctve, ak pre ne nájde podporu väčšiny. To isté som nútený zopakovať v replike na znovu sa objavivšie názory, že ústava nedovoľuje parlamentu zbaviť zdravotné poisťovne ich nároku na zisk z povinných odvodov.

Celá vec má niekoľko vrstiev. Začnem zoširoka.

Vláda mŕtvej ruky

Tendencia projektovať záležitosti, ktoré sú vo svojej podstate čisto regulačnými otázkami, ako vec ochrany ľudských práv a ústavnosti, je presne tá tendencia, ktorá v štátoch blahobytu privodila ich verejným priestorom zápchu nárokmi - nárokmi, o rozsahu a podmienkach uplatnenia ktorých už nemajú rozhodovať ľudia prostredníctvom svojich volených zástupcov, ale právnické kabinety, zbavené akejkoľvek zodpovednosti za hľadanie zdrojov na financovanie týchto nárokov a zároveň imunizované pred potrebou obnovy vlastného mandátu.

So starosťou o demokraciu nemá toto úsilie nič spoločné, naopak. V skutočnosti vedie k tzv. vláde mŕtvej ruky, čiže k viazaniu aktuálnych reprezentácií a ich voličov rozhodnutiami tých predchádzajúcich. V plastickej, a len mierne zjednodušujúcej skratke, milión dvestotisíc ľudí, ktorí dalo hlas SMER-u, nemá pri tejto logike nárok presadiť si v otázke zákonnej (zákonnej, nie ústavnej!) regulácie zdravotného poistenia svoje, lebo desať, dvadsať alebo päť rokov pred nimi si iný milión voličov cez svojich zástupcov v parlamente presadil niečo iné.

Získavanie mandátu v slobodných voľbách je získavanie mandátu na realizáciu konkrétnej regulačnej agendy. Ak mandát, získaný v čase X, má znamenať možnosť niečo bežnou väčšinou zaviesť, ale mandát, získaný v čase X + 10, už neznamená možnosť to rovnakou väčšinou zrušiť, zbavuje to voľby ich najzákladnejšieho účelu.

Právo na rentu

Ľudské právo presadiť si v parlamentu zmenku na rentu a potom touto zmenkou naveky mávať ako nevypovedateľnou neexistuje. Nepozná ho ani francúzska listina práv, ani jej americká obdoba, ani povojnová nemecká konštitucionalistika, ani štrasburský dohovor, ani bruselská charta základných práv, ani dielo bulharského básnika Ivana Vazova, ktorý má v Bratislave ulicu, ani nič iné, o čom by sa dalo tvrdiť, že sa na tom zhodla niektorá z množstva domácich ústavotvorných generácií. Rámcovať slovenskú debatu o zdravotnom poistení cez prizmu nadobudnutých práv kapitálu znamená vytesniť politiku v jej najpravejšom slova zmysle z diskurzu o výsostne politických otázkach.

V konkrétnostiach sa znovu sa vraciam k tomu, čo som avizoval pred rokom a pol: problém s ústavnosťou zákona, ktorý prijal prvý Ficov parlament, bol skôr technický, ako koncepčný. Iste, najpohodlnejšie riešenie dnes spočíva v zrušení zdravotných odvodov ako takých, čo je opatrenie, ktoré má aj mnoho iných opodstatnení, než len toto. Aj v prípade, ak práve na toto nenájde 83-ka dosť odvahy a predstavivosti, existuje viacero spôsobov, akým sa použitie verejnoprávnych odvodov dá limitovať tak, aby slúžili výlučne verejnoprávnym účelom.

A na záver oblúkom k politike, ale tej akože malej. Boj za zachovanie zisku zdravotných poisťovní je nielen hodnotovo vychýlený, ale je zároveň nerozumný aj z taktického hľadiska. Stane sa to, stane sa to relatívne rýchlo a ani Košice už nebudú stáť v ceste. Namiesto stráženia stratenej varty by novinári mali skúmať, kde a ako veľkoryso bude premiér toto svoje symbolické víťazstvo kompenzovať niektorým konkrétnym (nijak zvlášť dlhým, ani bystrozrakým) podielnikom systému zdravotného poistenia na Slovensku a opoziční politici by svoju energiu mali venovať skôr úsiliu zachrániť z druhého piliera, čo sa z neho zachrániť ešte dať bude.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

KOMENTÁRE

Keď je na výber medzi Dúhou a Váhostavom

Kde uviazlo trestné oznámenie vyzerá ako otázka na policajných šéfov.


Už ste čítali?