reklama

... kde je sever

Viacerí sa pozastavili nad mojou odpoveďou na otázku, kam by som rád smeroval prípadnú prvú prezidentskú cestu. Konkurencia mi dokonca odkázala, že tou Varšavou namiesto Prahy som sa „odrovnal". Tu je, ak dovolíte, stručné vysvetlenie dôvodov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (79)

Trip Bratislava - Varšava, Varšava - Praha, Praha - Bratislava sa dá spraviť za dva-tri dni, ale prospech môže Slovensku priniesť na dlhé roky dopredu.

Vydať sa v zmysle tradície najskôr do Prahy nemá pre štát a jeho občanov žiadnu pridanú hodnotu. Našim vzťahom s Čechmi, Moravanmi a Slezanmi to nemá ako pomôcť, sú výborné aj bez toho. A zároveň im to nemá ako ublížiť, už sú príliš pevné.

Mojou dlhodobou tézou je, že potrebujeme užšiu spoluprácu s Poľskom. Aj ekonomickú, aj politickú. Poliaci mali v dejinách tendenciu dohodnúť sa vo veľkých geopolitických témach skôr s Maďarmi ako s nami, a občas aj na náš úkor. Symbolické gesto, preukazujúce rešpekt k ich rastúcemu významu aj v regióne, aj v Únii ako takej, by mohlo byť jedným z nástrojov, ako tomu v budúcnosti predísť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja som jednoducho presvedčený, že úzke spojenectvo s Poľskou republikou budeme v horizonte desiatich, pätnástich rokov potrebovať nielen pre účely ekonomického rozvoja a pre posilnenie nášho strategického postavenia v regióne strednej Európy, ale že nám v istom rozsahu môže poskytnúť aj bezpečnostnú záruku. (V istej modifikácii si niečo podobné, a na rozdiel od premiéra, myslím aj o Ukrajine na orbite EÚ, ale to je iná téma.)

Chápem, že na kandidátov nostalgie a retro sentimentu (Made in Czechoslovakia) to pôsobí príliš radikálne. Ja sám Prahu zbožňujem a ak by som niekedy vôbec chcel bývať inde ako na Slovensku, tak jedine na úpätí juhomoravských vinohradov. Ale úrad prezidenta nemá slúžiť na to, aby si v ňom človek uspokojoval svoje citové potreby. Má slúžiť na to, aby občanom Slovenska prinášal konkrétny úžitok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vystrieť ruku smerom k Poľsku nám takýto úžitok môže priniesť.

Radoslav Procházka

Radoslav Procházka

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zakladateľ Siete. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu