reklama

Nová štátna lotéria

Pred niekoľkými rokmi som sa dostal ku knihe Random Justice (Náhodná spravodlivosť) od Neila Duxburyho. Táto kniha mapuje dejiny žrebu ako nástroja spravodlivosti vo (verejno)právnom kontexte a uvádza kvantum príkladov aj zo súčasnosti, keď sa kandidáti do rôznych funkcií vyberajú žrebom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Oslovilo ma to tak, že už niekoľko rokov rozmýšľam nad tým, ako slepú Fortúnu využiť v slovenských podmienkach. Uvažoval som, že by sa zo širokého katalógu kvalifikovaných kandidátov vyberali žrebom napríklad členovia mediálnych rád, prípadne dozorných rád podnikov s väčšinovou majetkovou účasťou štátu. Myslím si, že by náhodnosť takéhoto výberu významne zredukovala opodstatnenosť vzájomného osočovania koalície a opozície z politického ovládnutia predmetných inštitúcií. Vždy som sa však bál, že to bude predmetom zosmiešnenia, že sa ľudia nechajú odradiť akoby archaickým zázemím tohto princípu a nebudú ochotní vymeniť si vecné argumenty za a proti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes sa mi to potvrdilo. Podarilo sa nám na ústavnoprávnom výbore presadiť imunizáciu výberových prokurátorských komisií pred vplyvom aktuálnej politickej väčšiny a to dokonca v štyroch izolačných vrstvách. Po prvé, úplne z nominačného procesu vynechávame ministra spravodlivosti ako bezprostredného predstaviteľa momentálnej politickej väčšiny. Po druhé, parlament je osem svojich kandidátov do databázy povinný voliť podľa pomeru politických síl, čiže nie koalícia svojich, ale všetci spolu osem kvalifikovaných kandidátov, v pomere, v akom v tom parlamente zastupujeme občanov (najväčší priestor a najväčšiu šancu spomedzi politických strán teda dostane SMER). Po tretie, aj z týchto ôsmich sa tí traja členovia komisie vyberú žrebom, čím sa reálne zloženie parlamentnej časti výberovej komisie ponecháva na náhodu. Po štvrté, v šesťčlennej komisii budú na výber prokurátora potrebné štyri hlasy, takže sa prokurátorská a neprokurátorská časť komisie budú musieť v nejakom rozsahu zhodnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Debata, ktorá nasledovala, bola výkladnou skriňou surrealizmu, keď poslanec Madej (i) protestoval proti žrebu týmito dvoma „protiargumentmi“: je to zosmiešnenie parlamentu  a je to neuveriteľné; (ii) konštatoval, že navrhovaným spôsobom výberu kandidátov chce koalícia rozhodovať o tom, ktorý trestný čin sa bude a ktorý nebude stíhať.

Keď som mal trinásť rokov, súťažil som v krajskom kole Pytagoriády a vtedy mi matematika fakt išla. Ale pravdepodobnosť prišla až na strednej škole a tam už som sa venoval iným záľubám, čiže toto bude vyslovene amatérsky pokus, prepáčte mi tú trúfalosť, prosím.

Nielen ja osobne, ale aj ďalší koaliční kolegovia budeme do katalógu kandidátov presadzovať takých, pri ktorých by nikomu súdnemu ani len nenapadlo pokúšať sa o ovplyvnenie ich činnosti vo výberovej komisii. Ale aj keby koalícii prešli „poslušnejší“, pravdepodobnosť, že sa všetci traja zídu vo výberovej komisii, je maximálne 1 ku 24. (V istom pohľade jedna ku jednej, samozrejme, ale to je vesmír úplne inej lotérie.) A aj keď sa v nej v dôsledku slepej náhody zídu, nič im to nepomôže, lebo v nej nebudú mať potrebnú väčšinu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pravdupovediac, viac ako o apolitický výber prokurátorov mi v tejto chvíli ide o princíp. Má náhodná selekcia žrebom v kontexte výberu niektorých verejných funkcionárov právo na život alebo nemá?

Radoslav Procházka

Radoslav Procházka

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zakladateľ Siete. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu