reklama

Svine, vráťte perly!

Moja mama robila v deväťdesiatych rokoch v Sociálnej poisťovni ako referentka. Raz k nej ako tzv. stránka prišla matka troch detí kvôli prídavkom a jedno z tých asi dvanástich lajstier, ktoré potrebovala, jej chýbalo. Mama jej povedala, nevadí, priznám vám to, prineste mi ten papier v pondelok. Nepriniesla a mama tie jej prídavky ako náhradu škody musela zaplatiť zo svojho.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (105)

Tak je to aj správne, o tom niet sporu. Mama nerozdávala zo svojho, ale zo spoločného. (Minule ma pobavilo, keď v rozhlase hlásili, že pán premiér dal tej a tej obci „zo svojej rezervy“. Že zo svojej...) Napokon, väčšiu časť za mamu uhradila poisťovňa, ktorej platila poistné. Odkedy však moja mama „vrátila“ daňovníkom tohto štátu peniaze, o ktoré kvôli jej naivnej viere v slušnosť prišli, obrali úplne iní ľudia tých istých daňovníkov o peniaze, ktoré tých asi jedenásťtisíc korún prevyšuje o taký počet núl, pre aký sa mi ani nechce hľadať prívlastok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nuž, quod licet iovi, non licet bovi. Ja ako advokát som povinne poistený pre prípad, že svojim konaním spôsobím klientovi škodu. Zamestnanci, bez ohľadu na to či sú alebo nie sú poistení, majú voči zamestnávateľovi hmotnú zodpovednosť za zverené hodnoty. Všetci zodpovedáme, okrem ľudí, ktorým sme zverili správu tých najväčších zdrojov. Tí nesú akože-zodpovednosť.

Jej prvým pólom je tzv. politická zodpovednosť, ktorá v praxi znamená, že čávo, ktorý uleje tu miliardičku, tam miliónik, ide buď do Bruselu, alebo sa vráti do parlamentu, alebo sa vo svojej skromnej jachte (kódové označenie korzička, podľa vzoru korzár) uprace niekam na nejaké pekné pobrežie. Druhým pólom je tzv. trestná zodpovednosť, ktorej uplatnenie končí magickým zaklínadlom „skutok sa nestal“, „skutok nie je trestným činom“, prípadne „dôkazy neboli získané v súlade so zákonom“. Medzi tým sa rozprestiera jedna veľká čierna diera, v ktorej sa deň za dňom strácajú nielen tie miliardy, ale aj akýkoľvek pocit zodpovednosti ľudí, ktorých sme poverili, aby v našom mene a v náš prospech spravovali naše vlastné zdroje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dlho som o tejto absurdite premýšľal a dlho ju riešil, výsledkom je návrh zákona (o zodpovednosti verejných funkcionárov), ktorého paragrafové znenie som dnes verejne predstavil. Myslím si, že ak sa ho podarí presadiť a začne sa uplatňovať, nebude mať len finančný efekt, ale že bude pôsobiť aj ako akási psychologická prevencia pred tou strašnou pliagou papalášizmu, ktorej nosným motívom je „ja mám funkciu, ja môžem všetko“. Jasné, môžeš, len si to rovnako ako my ostatní skús platiť zo svojho. Alebo vráť, čo si ukradol a vypadni.

Radoslav Procházka

Radoslav Procházka

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zakladateľ Siete. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu